Tankeregn - Release



I Release skriver Patrick Ness om kärlek, familj, att växa upp och världens undergång. Vi får följa Adam under en dag i hans liv som är på väg att bli riktigt, riktigt dålig. På sidan om får vi också läsa om en förvirrad ande. 

SPOILER ALERT.
I följande kommentarer kommer jag bl.a. att diskutera slutet av boken.


  • Historien om Adam gillar jag mycket. Viktiga ämnen berörs som t.ex. tro, sexuella trakasserier och den tiden i livet när det känns som om alla andras liv går framåt utan ens eget. Jag gillar Adam som karaktär och känner med honom i hans känslor av att inte bli förstådd, älskad eller respekterad. 
  • Den andra historien känner jag inget speciellt för. Den är lite förvirrande och karaktärerna är lite väl irriterande för min smak. Jag väntade hela boken att de två historierna skulle bindas ihop på ett genialiskt sätt men det kom aldrig. Så jag hade faktiskt helst helt skippat den här story linen. 
  • Slutet blev en rätt så stor besvikelse. En stor del av boken fick Ness läsaren att tro att världen kommer gå under och att vi får följa Adam under hans och alla andras sista dag på jorden. Och jag hade för en gångs skull verkligen velat att boken hade slutat så. Vilken unik bok det varit då! Men nej, spöket/anden/vad det nu är räddar världen och livet fortsätter. Jag blev förvånansvärt besviken på det slutet faktiskt. 
  • Överlag gillade jag ändå boken väldigt mycket. Gillar Ness sätt att skriva, han får mig att gicka flashbacks som jag annars avskyr. Dock tycker jag att upplägget är lite väl lika The Rest of Us Just Live Here och då var The Rest of Us mycket bättre. Men somsagt, det här är en bra bok och jag ser fram emot att läsa mer av Patrick Ness i framtiden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen