Sofies bokblogg sprider bokbloggskärlek

Glad påsk på er alla ! Hoppas ni inte tagit ledigt från bloggläsandet också denna helg för idag får vi läsa om hur Sofie började bokblogga, vilka sorts inlägg och böcker ni kan hitta i hennes blogg och vilka andra bokbloggare och inlägg hon vill lyfta fram. När ni läst hennes bokbloggshistoria kan ni enkelt klicka på bilden här nedan för att läsa mer om och av Sofie. 


1. Hur kom ditt bloggnamn till? Från början var min blogg en personlig blogg, men jag hade inget att skriva om, så jag gjorde om den till bokblogg. Fantasin var tydligen inte på topp den dagen, så bokbloggen fick rätt och slätt namnet Sofies bokblogg.
2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga?Första inlägget dök upp i januari 2010. Jag började bokblogga för att komma ihåg mer av alla böcker jag läste, och vad jag tyckte om dem. Att det sedan är massor av folk som läser det jag skriver är väldigt roligt!
3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva?
Jag tycker det är rätt kul att sammanfatta det jag läst under ett halvår och år. Men tycker inte det är lika kul att läsa andras sammanställningar, så jag försöker hålla de flesta siffror för mig själv. Ibland är det väldigt kul att skriva recensioner, om orden kommit till mig under tiden jag läst.

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar?
Recensioner på böcker jag läst eller tänkt läsa.

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.
Varierad, verklighetstrogen, intressantakaraktärer.

6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig?
Runt 250 sidor, genomarbetade och intressanta karaktärer, relevant problematik, ett lagom öppet slut.

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet?
Min katt Abbe som snart fyller 1 år. Skriva, baka bröd, påta i trädgården, spela brädspel med vänner, scouting (eller kanske mest att vara scoutledare), lyssna och diskutera.

8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.
När jag inte tar kort på denna bokhylla brukar det står en fåtölj framför. Där gillar jag att läsa. 


9. Vad läser du just nu?”Älskade terrorist” av Anna Sundberg och Jesper Huor.

10. Brukar du delta i läsalots som ordnas av andra bokbloggare/booktubers?
Jag har gjort det en eller två gånger. Senast i somras när jag hade semester och det inte var något speciellt tema. En tråkigt grej är att de flesta läsalot handlar om att läsa flest sidor. Alla läser så olika snabbt, och jag vill inte stressläsa bara för att ha minst möjliga chans att vinna. Hade jag ordnat en egen hade jag haft annorlunda villkor.

11. Använder du läsdagbok utanför bloggen?
Jag har ett block där jag skriver upp bok, författare, antal sidor och dagen då jag läste ut boken. Det har jag använt sedan 2009, tror jag. Det är kul att se tillbaka och se hur väldigt många böcker jag läst!

12. Hur hittar du nya bloggar att läsa och följa? 
Det vanligaste sättet är nog om bloggare tipsar om andra bloggare på sina bloggar. De bloggstafetter jag anordnat har också gett mig nya bloggar att följa.
 
13. Använder du Bloglovin eller liknande för att hålla koll på favoritbloggarna?
Yes, bloglovin hjälper mig att hålla koll! 

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna? Hur gick det till?
När jag var bloggambassadör för bokmässan i Göteborg 2012 anordnade jag en bloggträff för ungdomsbokbloggare. Där träffade jag en del nya, trevliga bokbloggsvänner. Annars är jag mest vän via bloggar. :) 


15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra.
Det år jag var bloggambassadör för bokmässan var jag även med i ett monterprogram med ett bokförlag. Jag och några andra bokbloggare fick under sommaren läsa ett gäng med böcker som vi sedan diskuterade. Det var roligt!

16. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.
Jag vill att den största anledningen till att jag bloggar ska vara för att jag tycker det är roligt. Ibland känner jag mig dock stressad att ”producera” inlägg, och prestationsångest inför att skriva bra recensioner. Det är inte kul. Men jag försöker undvika det.

17. Vad är det roligaste med att bokblogga?
Att skriva. Och att försöka få folk att inse att barn- och ungdomslitteratur är lika värdefull som vuxenlitteratur.

18. Ett blogginlägg du läst som varit extra intressant, fint, roligt eller som bara lämnat i minnet.
Sagan om sagorna håller på med en lista med böcker om (tonåringar med) ångest och psykiska ohälsa. Jag har länge tänkt göra en egen lista, men så länge kan jag rekommendera hennes, som ni hittar här. Så bra att det uppmärksammas!

19. Har du några framtidsplaner/mål med din blogg?
Fixa layouten och ta tid för att skriva fler krönikor eller debattinlägg. Jag har även funderat på att göra någon videoblogg, men vet inte riktigt än vad de ska innehålla.

20. Sprid kärleken vidare! Nämn två bokbloggar du gillar. 

Kommentarer

  1. Håller verkligen med angående läs-a-lots. Jag brukar delta rätt så ofta, men satsar sällan på att vinna då jag helt enkelt inte läser alls lika snabbt eller mycket som så många andra - jag deltar endast för att ge min läsning en liten push om det behövs :) tänker även som du att jag om jag skulle anordna nån sorts läs-a-lot skulle ha någon annan sorts tävling, men har inte riktigt kommit på vad som skulle funka bättre. . :S känner även igen mig i prestationsångesten, men man måste ju helt enkelt försöka att tänka att det är ens egen blogg och ingen annan kan säga hur man skriver :) superkul att läsa mer om dig :D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen