Mias Bokhörna sprider bokbloggskärlek

Lördagen är här och så också snön. I alla fall här på min sida av Östersjön. Men inte bara snön får vi njuta av idag utan också Mias historia om bloggande, läsande och annat bokligt. Klicka på bilden nedan för att komma till Mias bokhörna. 


1. Hur kom ditt bloggnamn till ?

Jag har haft tre olika sedan jag började blogga om böcker 2008. Först hette min blogg Trasans bokblogg, sedan Cum libris non solus och nu Mias bokhörna. Varför det blev Mias bokhörna är för jag har sådan fin läshörna.


2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?

Jag har bloggat om böcker i cirka 7 år men först var det mest som en läsdagbok, sedan började jag surfa runt på andra bokbloggar. Så var jag med på Bokbloggsjerka, Tematrio och Kulturkollos tisdagsutmaning(när jag hinner). Då blev det ännu roligare.

3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)

Bokbloggsjerkans inlägg var roligt, verkligen tråkigt att det inte finns längre. 
Tematrio är också kul för då får man tänka till och den finns fortfarande och det är Lyrans Noblesser som varje måndag tänker ut en trio böcker vi ska blogga om.



4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ?

Recensioner givetvis och läsplaner och mycket annat

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.

Spännande, intressant och fart

6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)

320 sidor, deckare och handlingen ska vara spännande gärna med lite mystik och slutet, det beror på är det en serie kan det avslutas med en cliffhanger men annars ska det givetvis knyta ihop alla lösa trådar i boken och vara spännande.

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?

Va? Ska man ha andra intressen också? Ja, det är nog att laga god mat och gosa med mina katter.


8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.

Min fåtölj i vardagsrummet där min hyllor står eller sängen eller soffan.

9. Vad läser du just nu ? 

Stormens öga av  Leigh Bardugo

10. Hylla en författare!

Nej det kan jag inte men jag tycker vi har många bra svenska författare.
Så en hyllning till alla svenska författare.

11. Hur många böcker läser du i året ?

Jag har ett mål att läsa 100 böcker och i år kommer jag nog pricka in det.

12. Använder du läsdagbok utanför bloggen?

Nej det gör jag inte

13. Hur många rec.ex. får du i månaden ? Alt. Varför har du valt att inte ta emot rec.ex. ?

Innan bokmässan fick jag en hel drös som jag håller på att beta av. Tänk om de kunde sprida ut det lite på hela året men antingen kommer de flesta böcker i april eller september.

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna ? hur gick det till ?

Jag har inte träffat någon IRL men vem vet det kanske kommer. Däremot surfar jag in på många bokbloggar och tycker alla är så gulliga och trevliga.

15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra (tävling, intervju med författare, fin kommentar, tråkig kommentar, ditt första inlägg, en stund då du funderat att sluta...)

Jag har så dåligt minne så jag får ta något ganska nyligen. Det var så att jag hamnade på sjukhus för ansiktsförlamning och då bloggade jag från sjukhuset. Jag fick så otroligt många fina kommentarer. Tack så hjärtligt alla.

16. Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ? (per dag/ vecka eller per inlägg)

Det är mycket olika, ibland har man mindre tid helt enkelt.

17. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.

Det är när blogger inte fungerar som jag vill.

18. Vad är det roligaste med att bokblogga ?

Man får kontakt med många trevliga likasinnade för ibland tror man allvarligt att man inte är riktigt frisk. Men så ser man många andra som också köper lika mycket böcker och då blir man lugn igen.

19. Har du några framtidsplaner/mål med din blogg ? (nå ett visst antal läsare, vinna priser, tipsa en annan läsare om deras framtida favoritbok..)

Jag brukar alltid smida lite nya planer inför det nya året men jag hoppas kunna fortsätta med Spänningsutmaningen även nästa år.



20. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar.

Boklysten
Lottens bokblogg
Johannas deckarhörna

Oj då jag kunde nog nämnt fler.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek