Booksessed sprider bokbloggskärlek

Denna allhelgonahelg gästbloggar Amanda här på bloggen och svarar på de 20 frågorna som vi fått bekanta oss med i flera månader nu. Amanda bloggar själv på bloggen Booksessed och genom att trycka på bilden här nedanför kan ni läsa mer av henne.



1. Hur kom ditt bloggnamn till?

I bloggens begynnelse hette den faktiskt inte Booksessed, utan - hör och häpna - BokPanda. Men eftersom jag insåg att jag inte tyckte om det alls, så satt jag i evigheter och försökte hitta det "perfekta" bloggnamnet för mig. Jag ville att det skulle vara lite vitsigt, men jag är inte särskilt vitsig av mig, och även om jag inte minns varifrån längre så är jag 70% säker på att jag snodde Booksessed någonstans ifrån. Sedan fick jag problem när jag skulle skapa adressen, för "booksessed" var redan upptaget på en blogspot-adress som inte uppdaterades längre. Alltså fick det bli "book-sessed", även om jag ignorerar det där bindestrecket så ofta jag kan eftersom det fortfarande irriterar mig.

2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?

På adressen book-sessed.blogspot.com har jag bloggat sen 2010, men arkivet sträcker sig tillbaka till BokPandas dagar. Jag började blogga mest för att ha någonstans att göra av mina bokrecensioner. Jag har skrivit recensioner på det jag läser sedan jag var tolv eller tretton år gammal, och med tiden blev de så många att jag tyckte det var lite synd att de bara låg där i en mapp på datorn. Så de första inläggen jag la upp var helt enkelt recension efter recension, men efter ett tag insåg jag att bloggen kunde bli ett ställe där jag fick nörda ner mig så mycket jag ville i det som ingen annan tyckte var lika intressant. Så numera ser jag bloggen ganska mycket som min privata boknördssfär, även om recensionerna fortfarande är ryggraden.

3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)

Recensionerna är de inlägg jag tycker mest om, eftersom jag tycker att de fyller en mycket viktigare funktion än de andra inläggen. Mina recensioner är också mer seriösa, längre och mer strukturerade än några av mina andra inlägg.

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar?

Recensioner där med, för jag gillar att få upp ögonen för nya böcker. Men jag tycker om reseinlägg också - om nån åkt till typ Harry Potter-utställningar så gillar jag att se sådant med.

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.

Läskig existentiell utvecklingsroman...

6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)

Jag tycker att runt 300 sidor är ganska bra längd på en bok, det är inte för kort och inte för långt. Sen gillar jag böcker med snygg utformning mycket. Till innehållet sett så tycker jag om övernaturliga inslag, skräck, mörka psykologiska skildringar, jagperspektiv, antihjältar och kontraster. Och så gillar jag fristående böcker som inte kräver att man läser andra böcker för att de ska fungera fullt ut.

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet?

Mitt näst största intresse efter läsandet är hundar, och så skrivande.

8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.

Jag gillar mest att läsa i min säng, som ser ut så här just nu.



9. Vad läser du just nu?

Nu har jag precis läst ut Tysk höst av Stig Dagerman, och tänkte börja på Geralds lek av Stephen King för att komma i Halloweenstämning (jag vet, stora kontraster här).

10. Hylla en författare!

Hur går det att inte hylla Stig Dagerman? Jag har för fanken till och med en plansch med honom på väggen i mitt rum. Trots att jag inte tycker om allt han skrivit så finns det något hos honom som avväpnar mig så totalt. Kanske har det med hans tragiska livshistoria att göra, men det finns ingen annan författare, svensk eller utländsk, som jag närmar mig med sådan oerhörd respekt och sympati. Han är den enda författaren jag på riktigt önskar att jag fick umgås med, och ibland när jag tänker på honom vill jag liksom sträcka mig tillbaka genom tiden och ge honom en kram. Dessutom är han rolig, skarp och har ett helt lysande sätt att skriva.

11. Hur många böcker läser du om året?

Jag brukar läsa runt 60 - 80 böcker om året, beroende på hur mycket tid skola, jobb och annat tar.

12. Använder du läsdagbok utanför bloggen?

Både ja och nej - någon regelrätt dagbok har jag inte, utan recensionerna och bloggen tjänar de syftena ganska bra. Däremot har jag en lista över böcker jag läst, som jag fört sen jag var elva år gammal. Där skriver jag in varje bok - titel, författare och antal sidor. Idag finns det nästan 700 böcker på listan.

13. Hur många rec.ex. får du i månaden ? Alt. Varför har du valt att inte ta emot rec.ex.?

Jag tar bara emot recensionsexemplar ibland och om jag har tid och lust. Jag frågar aldrig efter dem, och det beror på en del saker - framför allt att jag upplever en ganska jobbig tidspress när jag ska läsa recensionsexemplar, som tar lite av glädjen ur läsandet. Jag tycker också att det blir väldigt jobbigt om jag inte tycker om boken, och känner ibland att jag inte vill vara lika ärlig som jag annars skulle ha varit. Men på sista tiden har jag snarare börjat tänka att författaren och förlaget tar en risk när de skickar boken till mig, och då får jag säga precis vad jag vill även om det kan bli jobbigt.

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna? Hur gick det till?

Jag har en del bokbloggar som jag regelbundet besöker, men jag har inte träffat någon av personerna bakom dem på "riktigt" ännu.

15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra (tävling, intervju med författare, fin kommentar, tråkig kommentar, ditt första inlägg, en stund då du funderat att sluta...)

En av de roligaste sakerna som hänt mig i samband med bloggen var när jag skrev om en novellsamling jag hittat gallrad på ett bibliotek och köpt. Jag listade hela innehållsförteckningen i inlägget, och ett par månader senare fick jag ett mejl från en översättare som höll på att nyöversätta en av novellerna till svenska, men som inte kunde hitta den gamla översättningen någonstans. Hon hade sett att den fanns i min bok och undrade om jag hade möjlighet att skicka texten till henne. Så jag skannade in sidorna och mejlade dem till henne (hon satt till råga på allt på en segelbåt i Medelhavet och översatte). Som tack fick jag senare ett ex av novellen - Den nya Isabel av Katherine Mansfield - skickad till mig, som jag recenserade.

16. Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ? (per dag/ vecka eller per inlägg)

Det är ganska olika och har förändrats över tid. Numera försöker jag blogga så gott som varje dag, men det är klart att det inte är alltid som jag har möjlighet till det.

17. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.

Att jag ibland känner ett tvång att upprätthålla bloggen på ett sätt som gör att jag blir pressad. Jag har skola och jobb att prioritera och då halkar bloggen ner på dagordningen, och då får jag alltid dåligt samvete. Samtidigt blir det såklart en morot för att fortsätta läsa böcker, vilket jag kanske inte alltid hade gjort om jag inte kände att jag måste upprätthålla bloggen.

18. Vad är det roligaste med att bokblogga?

Det är alltid roligt att få kommentarer och respons på det man gör, men det roligaste för mig är faktiskt att kunna gå tillbaka och se vad jag läst, vad jag tyckt och tänkt och såklart att skriva recensioner, som numera är en så naturlig del av mitt läsande att det känns som om jag aldrig gjort annat.

19. Har du några framtidsplaner/mål med din blogg ? (nå ett visst antal läsare, vinna priser, tipsa en annan läsare om deras framtida favoritbok..)

Nej, det har jag inte. Jag tycker såklart att det är väldigt roligt när jag har många läsare, men målet med Booksessed är helt och hållet egocentriskt. Så länge bloggen är en rolig plats för mig att avreagera mig på, så kommer jag att fortsätta blogga.

20. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar. 

Jag tycker mycket om ofbooksandbirds.blogspot.se , ielinashylla.wordpress.com och vargnattsbokhylla.blogspot.se.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek