Bokugglan sprider bokbloggskärlek

Mer kärlek åt bokbloggare är tillbaka efter sommarpausen! Först ut är Tova som bloggar på Bokugglan. Tova har varit med om mycket som många bokbloggare drömmer om. Bl.a var hon en av Bokmässans bloggambassadörer 2013. Här kan ni läsa hennes bokbloggshistoria från första dagen fram till idag. Om ni är intresserade att läsa mer av och om Tova, klicka på bilden nedan så kommer ni till hennes blogg. 


1. Hur kom ditt bloggnamn till?

Det var när jag var 11 år och ville starta min bokblogg. Jag pratade med min mamma om det och hon tyckte det passade med ugglor och böcker. Ugglor har varit väldigt populärt i inredning efter det också, så jag gillar namnet Bokugglan.

2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga?

Jag har bloggat sen 2009 när jag var 11 år. Det började med att jag läste i tidningen Barnens bokklubb om bokbloggar. Jag bara startade en bokblogg direkt efter att jag hade läst reportaget. Då gjorde jag bara för att det lät roligt, jag tror aldrig jag fattade hur mycket det skulle påverka mitt liv. Jag tog paus fram till 2011 men sen dess har jag försökt blogga nästan varje dag.

3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva? (recensioner, tips, book haul...)

Jag tycker det är roligast att skriva när jag har planerat att skriva ett inlägg länge, för många gånger har jag svårt att komma på något att skriva om och då tar det så lång tid. Sen är det riktigt kul att skriva en recension om en bok man älskar.

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar?

Tyvärr läser jag inga bokbloggar regelbundet längre men jag tycker om att läsa inlägg där det står om kommande böcker eller annat som händer i bokvärlden just nu.

5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.

Ungdomar & verklighetstroget & välskriven

6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)

Kul fråga! Den perfekta längden är 250 sidor enligt mig. Då går de snabbt att läsa men de har ändå plats för mycket. Om de är över 450 sidor börjar jag tycka det är för långt. Idealboken är lite sorglig men med en humoristisk touch och ett eget språk. Det får gärna vara bra formuleringar som gör att jag stannar upp och tänker att det var snyggt skrivet. Det ska hända mycket och slutet får gärna vara överraskande men att man förstår allt.

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?

Jag springer orientering och sjunger i kör.

8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.

På sommaren är det på baksidan på en filt eller i solstol. Då är det inget som avbryter läsandet och det är skönt att solen värmer samtidigt.

9. Vad läser du just nu? 

Nu läser jag Odinsbarn av Siri Pettersen. Jag ska intervjua Siri under Bokmässan så måste läsa den innan det. Jag gillar den men den är så lång (600 sidor) så det har tagit ett bra tag.


10. Hylla en författare!

Hmm... En ganska okänd författare som jag gillar är Annabel Pitcher. Hon har skrivit Tusen och en chans och den tyckte jag om väldigt mycket.


11. Hur många böcker läser du i året?

Det har minskat de senaste åren men det är fortfarande många böcker. 2014 var det 67 böcker och 2013 var det exakt 100 böcker.

12. Använder du läsdagbok utanför bloggen?

Ja, jag skriver upp alla böcker och det har jag gjort sen trean. Det blir lite "dubbeldokumentering" men läsdagboken utanför bloggen är ju inga recensioner utan bara statistik.

13. Hur många rec.ex. får du i månaden ? Alt. Varför har du valt att inte ta emot rec.ex. ?

Innan fick jag en hel del recex men nu får jag knappt några. Jag vet inte om det är för att jag har slutat fråga om det eller om jag har kommit "utanför" förlagens kontakter. Det är fortfarande några per år, kanske en varannan månad.

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna? Hur gick det till?

Jag har träffat flera bokbloggare men jag skulle bara säga att jag känner två. Dels Johanna som bloggar på Bockermedjohanna.blogspot.se för vi lärde känna varandra innan hon bloggade och vi träffas ungefär en gång i månaden. Sen känner jag Linnea som innan bloggade på Bokbuse.blogspot.se. Vi lärde känna varandra under ett skrivarläger och så har vi träffats under Bokmässan.

15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra (tävling, intervju med författare, fin kommentar, tråkig kommentar, ditt första inlägg, en stund då du funderat att sluta...)

När jag blev nominerad till Årets boktipsare 2011 är nog det som varit störst. Det var ju ett tag sen nu men det var häftigt!

16. Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ? (per dag/vecka eller per inlägg)

Jag försöker egentligen blogga varje dag men det senaste året har jag märkt att det inte går. Jag försöker fortfarande några gånger per vecka. Ett inlägg tar ungefär en halvtimme att skriva men jag sitter ofta och tänker vad jag ska skriva. Det är det om tar lång tid och är svårt enligt mig.

17. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.

Att det tar tid! Det är det enda men det gör tyvärr att jag blir stressad och känner att det blir en press att blogga.

18. Vad är det roligaste med att bokblogga?

När det händer grejer utanför Internet som inte hade hänt utan bloggen. Till exempel om jag blir intervjuad eller händelser under Bokmässan.

19. Har du några framtidsplaner/mål med din blogg ? (nå ett visst antal läsare, vinna priser, tipsa en annan läsare om deras framtida favoritbok..)

Nja, både och. Det hade såklart varit coolt att vinna något pris eller få riktigt många läsare men just nu försöker jag bara fortsätta tycka det är kul.

20. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar. 

Bockermedjohanna.blogspot.se
Bookrelated.wordpress.com
Onekligen.blogspot.se

Foto: Ida Håkansson 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek