Jag och mina böcker sprider bokbloggskärlek

Den här lördagen får vi ta del av Malins tankar om att börja om, att njuta av läsningen och vad som gör bokbloggandet roligt. För att läsa mera av Malin, klicka på bilden här nedan så kommer du vidare till hennes blogg Jag och mina böcker. 



1. Hur kom ditt bloggnamn till ?

Min tidigare blogg (BokrecensionerNu) började kännas opersonlig och jag ville få en chans att uttrycka mer vem jag var. Samtidigt som jag ville förbli anonym, lite motsägelsefullt men också lite typiskt mig. "Jag och mina böcker" kom när jag stod framför min överfulla bokhylla och suckade för mig själv: Jag och mina böcker... Och där hade jag det!

2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?

Min bokbloggande bana började 9 januari 2011 med en recension av Gargoylen av Andrew Davidson, en bok jag fortfarande har kvar för övrigt! 2011 mådde jag dåligt och behövde något som tog fokus från mitt övriga liv. Så bloggen blev lite av en terapi för mig. Jag ville skriva och komma i kontakt med andra människor, men ville inte behöva lämna ut så mycket information om mitt privatliv. Så jag kombinerade viljan att skriva med mitt stora bokintresse.

3.  Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ?

De roligaste inläggen är nästan när jag får presentera nya böcker som jag fått eller köpt. Det känns lite som en utökning av familjen! Och alla är välkomna. Trots att mina bokhyllor protesterar högljutt...

4. Hurudana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ?

På andras bloggar gillar jag mest "Kommande böcker"-inlägg, om någon favoritförfattare kommer med nya böcker eller om det äntligen kommit ett releasedatum för en serie. Men jag är som malen när den ser en låga när andra visar upp nya böcker de köpt, jag gillar att få visa upp mina nya och älskar att se andra visa upp sina.

5.Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.

ALLT



6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ?

Den perfekta boken är nog runt 300 sidor lång, den har oväntade vändningar och definitivt inga klichéartade slut.

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?

Just nu håller jag på med massor, därför är jag inte så aktiv på bloggen. Jag är intresserad av människans biologi och läser mycket inom ämnet. Dessutom älskar jag att jobba samt resa, så jag håller på att lära mig två jobb samt tyska. Utöver det så är jag vansinnigt förtjust i djur, matlagning och träning. Jag ser också på kopiösa mängder film och serier samt fotograferar och försöker lära mig spela piano. Ni ser var det barkar hän va? Jag sover inte vansinnigt mycket haha.

8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.



9. Vad läser du just nu ?

Just nu läser jag den första boken i Percy Jackson-serien samt I was here av Gayle Forman. Det vill säga, jag har dem på nattduksbordet och läser två sidor varannan vecka känns det som.

10. Hylla en författare!

Om jag bara får hylla en författare så väljer jag en som lever och en som jag önskar skulle skriva mycket mer: Lucy Dillon. Hon kan konsten att måla upp personer och miljöer som är som människor är mest. De är mänskliga och sympatiska, de är inte perfekta. Jag bryr mig verkligen om hennes karaktärer och vill bara sluka alla hennes böcker igen. Än har jag en bok oläst, men det är lite som att ta den sista chokladbiten i en ask som man aldrig kommer kunna få tag i igen.

11. Hur många böcker läser du i året ?

Varje år läser jag enligt min statistik mellan 50 och 110 böcker, vilket är ett ganska stort spann.

12. Använder du läsdagbok utanför bloggen?

Jag har försökt använda läsdagbok, hinner jag inte blogga så händer det att jag skriver mina tankar på en lapp och stoppar in i boken så får jag recensera senare. Men det händer inte så ofta!

13. Hur många rec.ex. får du i månaden ? Alt. Varför har du valt att inte ta emot rec.ex. ?

Jag ber inte om recex längre, jag har alldeles för många böcker som står olästa för att det ska kännas schysst. Ibland ramlar det in något ändå. Men det får hamna längst ner på priolistan, jag har helt enkelt inte tid just nu.

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna ? hur gick det till ?

Än har jag inte lyckats träffa någon bokbloggare vad jag vet, något som jag hoppas ska ändras i framtiden. Däremot har böckerna gjort att jag hittat några av mina bästa vänner.

15.Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra

När jag fick min första kommentar på bloggen gick jag som på moln, jag var så otroligt lycklig! Än idag så blir jag otroligt glad för alla kommentarer jag får. När jag tar mina blogguppehåll (de brukar komma med lite jämna mellanrum) så har det ibland varit någon som skrivit något riktigt snällt eller uppmuntrande, vid de tillfällena så blir jag så glad så ni kan inte tro det.
Men de gånger jag hittat andra bokbloggare som länkar till min blogg kommer inte långt efter, sånt kan göra hela min dag. Tack till er alla!

16. Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ?

Mängden tid jag lägger på bloggen är vansinnigt varierande. Jag försöker kolla andra bloggar dagligen om jag kan, men min egen blogg får ibland gå i träda och ibland sitter jag 10 timmar på en vecka och bara skriver inlägg och fixar.

17. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.

Jag har en tendens att se på läsandet som ett krav ibland, när det händer tar jag uppehåll för att orka fortsätta. Läsning ska vara njutning tycker jag, inte en syssla som måste utföras.

18. Vad är det roligaste med att bokblogga ? 

Det roligaste med bloggandet är alla härliga människor där ute som kommenterar och som man på så sätt får kontakt med. Jag får så mycket tips och inspiration, det är guld värt.

19. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar.

Att bara nämna tre bokbloggar är svårt, det finns så många som jag gillar! Men om jag måste välja så tar jag Zellys bokblogg, Snowglitter och Marklars books, de har alla sin speciella stil och jag läser i stort sett allt de skriver. Men enligt de kriterierna så har jag många fler bokbloggar som borde stå med, jag tycker om er allihop <3!

Kommentarer

  1. Aaw vad glad jag blev av att höra att jag var en av Malins favoriter :) Kul kul! *sprider bokbloggskärlek omkring mig PUFF PUFF PUFF*

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek