Drawreadandtakeaphoto sprider bokbloggskärlek

Så var det lördag igen och som bekant betyder det bokbloggskärlek i massor. Den här veckan är det Hannah på Drawreadandtakeaphoto som står i tur. För att komma till Hannahs blogg, klicka på bilden nedan. Så idag presenterar jag för er; Hannahs bokbloggshistoria.




1. Hur kom ditt bloggnamn till ?

Mitt bloggnamn är Drawreadandtakeaphoto, och det var tänkt att min blogg skulle handla om mina intressen: att rita, läsa och att ta kort. Det var så jag kom på bloggnamnet. Nu för tiden lägger jag mest upp inlägg som handlar om böcker och läsning. Så framförallt draw passar inte riktigt in i min blogg just nu!

2. Hur länge har du bloggat och varför började du bokblogga ?

Min nuvarande blogg startades den 1 Juli 2014, så i drygt ett halvår har jag bloggat. Jag har dock haft en blogg tidigare, men den handlade om spelet sims 3 och vad jag gjorde på spelet.
Jag började bokblogga för att jag började få kontakt med några bokbloggerskor, och då kände jag att jag också vill ha en egen blogg där folk kan kommentera och sånt. Sen så ville jag också kunna diskutera böcker och prata böcker med folk, för i verkliga livet har jag ingen att prata om just böcker. Varken min familj eller vänner läser, så man är lite ensam där, haha.

3. Hurudant inlägg tycker du är roligast att skriva ? (recensioner, tips, book haul...)

Jag tycker nog att det är roligast att skriva recensioner! För då får man skriva av sig både hat och kärlek, man får sortera upp sina känslor och fundera kring boken. Som vad var det som var bra och dåligt? Varför älskar jag den så mycket? Näst roligast inlägg är nog när jag skriver om mitt liv eller när jag bara skriver mina tankar.

4. Hurdana inlägg tycker du är mest intressanta att läsa på andras bloggar ?

Bookhauls eller ja vad någon köpt! Ibland är det intressant och kul med recensioner också, men oftast är vissa för långa eller så har jag inte läst boken, så jag vill inte råka bli spoilad! (gäller hur boken är också) Det är roligare att upptäcka en bok själv. :)


5. Beskriv din lässmak med 3 ord eller en bild.


(bara några av alla böcker jag gillar)
Fuskar lite: Kärlek, thriller, fantasy


6. Idealboken - Hur ser den perfekta boken ut enligt dig ? (längd, genre, handling, slut...)

Den perfekta boken ska ha 400-500 sidor, helst ska det vara thriller med en tvist av kärlek! Att blir så mycket bättre när kärlek är med! Det skulle även kunna vara fantasy, där kärlek är med. Handlingen vet jag inte, men slutet ska gärna vara konkret. Här gillar vi inga öppna slut! Jag vill få reda på hur det gick och inte behöva fundera ut det själv.

7. Vilka intressen har du förutom läsandet och bloggandet ?

Att ta kort! Vilket jag tyvärr gör väldigt sällan.. och sen gillar jag att rita, men även det har blivit dåligt på sista tiden. Annars vara med vänner och familj! Och spela kort, haha!


8. Beskriv i text eller bild din favoritläsplats.



Att läsa i den här synvinkeln tycker jag är bäst! Alltså att läsa i min kära säng. Är förövrigt typ det enda stället jag läser på, om inte någon gång i bland på toa.. hehe. 

9. Vad läser du just nu ?

 Tusen gånger starkare (Pocket)

Tusen gånger starkare av Christina Herrström (läser på svenskan i skolan & kommer verkligen inte överens med boken! Dock verkar filmen bättre efter att sett några bilder ifrån den. Då boken mest handlar om tankar, så blir nog en film bättre. Bara kanske!)


10. Hylla en författare!

Vår svenska skönhet Johanna Lindbäck! Man kan säga att det var bland annat hennes bok Välkommen hem som fick mig att börja läsa, vilket ledde till att jag sitter och skriver detta inlägg. Så hon borde verkligen hyllas! Sen är hennes böcker Lite ihop och Kanske ihop helt underbara!! DU borde läsa dem om du inte gjort det än, trots att det är en låg läsålder på dem! 





11. Hur många böcker läser du i året ?

Det var bara under 2014 som jag räknade det, med hjälp av goodreads. Då läste jag 62 böcker! I år har jag satt 55 böcker som mål, men det ser lite kämpigt ut!

12. Använder du läsdagbok utanför bloggen?

Nej, det gör jag inte. Min blogg är som min läsdagbok, där jag sorterar upp mina känslor och böcker. Om man inte räknar goodreads som en läsdagbok? För goodreads använder jag mig av, men den kopplar jag nästan ihop med bloggen. För den gör att jag vet vad jag läst och vad jag har att recensera, sen skriver jag ibland anteckningar under själva läsandet av en bok på goodreads. Vilket är till hjälp när jag skriver en recension på bloggen! Så dem går hand i hand!

13. Hur många rec.ex. får du i månaden ? Alt. Varför har du valt att inte ta emot rec.ex. ?

Jag får inga i månaden. Jag tycker att det känns bättre att köpa själv eller låna på bibblan, men man kanske ska börja beställa rec-ex's. Har nyss fått mitt första rec-ex ever, men den var som e-bok och beställde den boken för att den var lite pinsam att köpa i verkligheten. Så det var typ ett undantag ;)

14. Har du fått någon trevlig vänskap bland bokbloggarna ? hur gick det till ?

Jag tycker att jag och Elvira kommer bra överens, vi har pratat någon gång utöver bloggarna också. Så hon och jag är väll det närmaste jag kommit en vänskap! :) Och det var bl.a. hon som fick mig att börja bokblogga. (som jag nämnde lite i början) Hon är jätte trevlig och snäll! Jag kom i kontakt med henne första gången när jag undrade om en bok, men sedan när jag vann en tävling stötte vi på varandra igen och jag kände då igen henne! Sedan det började jag hänga på hennes blogg, haha.  Det finns såklart flera fina människor som jag pratar med ibland eller dvs kommenterar på deras bloggar. :)

15. Nämn en stund i ditt bokbloggande som du minns speciellt bra (tävling, intervju med författare, fin kommentar, tråkig kommentar, ditt första inlägg, en stund då du funderat att sluta...)

Jag kommer inte på något speciell, nu på rak hand. Jag tycker alla kommentarer som jag får är underbara! Något som var extra kul var när jag skrev en recension på boken Carlstensveckan, för då lämnade författaren till boken en fin kommentar på min blogg! Då blev man ju lite starstruck! ;) Någon tråkig kommentar har jag tack och lov inte fått än, och det är inget jag vill ha heller..

16. Hur mycket tid lägger du på din bokblogg ? (per dag / vecka eller per inlägg)

Det här skiftar ju! Men jag lägger ner minst 2 dagar på bloggen per vecka, vilket oftast brukar bli på helgen och sedan någon gång i veckan. Ibland blir det mindre och ibland mer. Sen kan det hända att jag skriver flera inlägg per dag. Men jag lägger nog ner någon timme på varje inlägg, ibland kan det bli mer! Recensioner brukar gå rätt fort, men om man ska försöka få till något snyggt, så brukar det ta lite längre tid. (pg.a. att blogger ofta bråkar med mig)


17. Nämn en negativ sak med bokbloggandet.

Finns det något? I så fall är det väll att det tar upp rätt mycket tid ibland! Och att man ofta har bloggen i tankarna. Sen vill man ju checka då och då om man fått någon fin kommentar. Jag dras till bloggen, liksom.. Det kan vara lite negativt ibland.

18. Vad är det roligaste med att bokblogga ?

Det måste ju vara när man får en fin kommentar. Eller ja alla kommentarer överhuvudtaget! Man blir så glad då, haha! Sen så är det jätte kul om någon skriver att den gillar ens inlägg, för då vet man att man inte gjort något förgäves. Sen såklart att få kontakt med andra som gillar böcker, och för mig är det extra kul .. då jag inte har någon att prata med det om i verkliga livet.

19. Beskriv dig själv kort!

Jag är en ganska tystlåten, blyg och snäll tjej på 14 vårar. Egentligen är jag inte så blyg, utan är mer tyst för att jag inte känner för att öppna min mun, haha. Tror jag är rätt mogen för min ålder, för stör mig på att de flesta i min klass är så omogna. Jag har en förmåga att alltid vara stressad och är något ut av en perfektionist. Vilket gör att typ allt jag gör ska vara perfekt till 100%, det gäller både när jag skriver, tar kort, ritar m.m. (Sen har jag en förmåga att skriva långt, både texter, inlägg och kommentarer .. vilket ni kanske märkt! I alla fall för ni som läser min blogg i vanliga fall, haha.)



20. Sprid kärleken vidare! Nämn tre bokbloggar du gillar. 

  1. Elviras blogg The world I live in
  2. Klaras blogg Inuti en bok
  3. Amandas blogg Bokpandan
  4. Sen så gillar jag bloggen du är på nu :)
/ kramar ♥ 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Slutet på To Kill A Mockingbird och read alongen