Klassiker som alla borde läsa innan de dör men som jag kan leva utan

Klassikerna blir ju klassiker för en orsak. Ofta står de ut i mängden eller har något viktigt budskap. Men det finns några gamla klassiker som inte intresserar mig ett dugg. Kanske har jag nångång velat läsa dem eller nångång kommer vilja men idag känns dessa klassiker som några jag gladeligen hoppar över. Även här är ni välkomna att rätta mig om jag har fel, eller dela med er av er egen lista som kommentar eller eget blogginlägg. 

Del två i min klassikerlista är alltså 10 klassiker jag kan leva utan:



The great gatsby och Anna Karenina - De här två har just blivit filmatiserade med riktigt bra skådisar och jag känner att det här är två historier jag lika bra kan se som film. 
Jane Eyre, Wuthering Heights, Mrs Dalloway och Emma - Kanske är det fel av mig att koppla dehär fyra i samma kategori men de är alla såna som jag har dragit under samma ''romantiska draman'' -kam och inte får därifrån. 
The count of Monte Cristo, Moby Dick, Gulliver's Travels och The three musketeers - De sista fyra är alla såna jag mer eller mindre växt upp med. Greven av Monte Cristo har jag sett flera olika filmatiseringar av, samma med De tre musketörerna. Moby Dick och Gullivers resor känns också som såna jag har hört så många olika versioner av att jag inte vill läsa mera av de historierna. 


OBS! det här är alltså inte en lista på klassiker jag tror är dåliga. Vissa av dessa böcker skulle jag verkligen vilja vara intresserad av som t.ex. Emma och The Great Gatsby eftersom de sägs vara så bra. Men av någon konstig orsak hamnar de ändå på den här listan. 

Kommentarer

  1. Jag tror det är viktigt att låta läsningen vara ett nöje och inte ett tvång. Jag har också en hel drös "läsvärda klassiker" som jag låter förbli olästa.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller absolut med dig. Skönt att höra att jag inte är den enda som lämnar bort vissa klassiker :)

      Radera
  2. Svindlande höjder och Anna Karenina har jag läst av dom där, de gillade jag! :) De tre musketörerna och Gullivers resor är nog de två som jag känner att jag inte har någon lust att plocka upp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej kul, ska hålla det i minnet för framtiden ! Tack än en gång för din kommentar :)

      Radera
  3. Svar
    1. det tror jag säkert! :) som sagt skulle jag gärna vara intresserad av att läsa dessa böcker men ändå är jag inte det. synd.

      Radera
  4. Åh, missa inte Mrs Dalloway. Den har inte ett dugg med romantiska dramer att göra!

    Claire

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Claire för din kommentar, ska läsa vidare om den ! kanske jag ändrar mig en dag :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Always have something to look forward to

Bokbloggsjerka - fyra boksläpp jag ser fram emot

Bellas Bokblogg sprider bokbloggskärlek